Vigtige pointer: |
1. | Man åbner altid med 12-21 HP og med 22+ HP åbnes med 2 klør |
2. | Man svarer altid med 6+ HP, eller 6+ HTP, hvis man har fit i åbners farve |
3. | Hvornår må man melde PAS i et meldeforløb. |
| A) | Det er STRENGT forbudt at melde PAS, hvis ikke man har fundet en kaptajn |
| B) | Det er STRENGT forbudt at melde PAS, når makker skifter til en farve, som ikke er meldt før |
| C) | Man må melde PAS når makker har meldt udgang eller slem |
| D) | Man må melde PAS hvis makker genmelder egen farve, støtter din farve eller bruger "nødsans" |
4. | En god huskeregel er at afmelding/benægtelse altid sker ved billigst mulige melding. F.eks v/2-klør åbning, 2 ruder er relæ (billigst oven på åbners 2. melding er afmelding 0-3 HP) , v/1NT - 2 klør (2 ruder benægter 4-farve i major). Hvis man må sige PAS så er PAS altid den billigste melding. |
| Husk hvis modstanderne blander sig, så er PAS altid billigste melding. |
|
5. | Efter et meldeforløb ala, |
| Nord 1H - PAS - 2H - PAS |
| Nord 3H - PAS - ?? |
| ?? Her behøver syd ikke tænke så meget over HTP. Syd har v/1. melding vist 6-9 HTP, så det eneste Nord vil vide, er om Syd har maximum til sin melding.
Med 6-7 HTP meld PAS, med 8 HTP, vurdér håndens styrke og meld enten PAS eller 4H, med 9 HTP meldes 4H. |
6. | En jævn hånd kan konstateres ved at tælle trumfpoint (alle 4 farver). Har du 0-1 trumfpoint så har du en jævn hånd. |
7. | HUSKAT! Enhver melding siger både noget om hvad man har og i de fleste tilfælde også hvad man ikke har. |
| Mød til tiden - Makkertillid - Meld med omtanke |
|